פיתוח עסקי לעסקים קטנים

  • בלוג
  • >
  • פיתוח עסקי לעסקים קטנים

מהו פיתוח עסקי והאם כל עסק צריך לעשות פיתוח עסקי?

במאמר הזה נברר לעומק מהו פיתוח עסקי והאם כל עסק חייב לעשות פיתוח עסקי לעסק שלו.

פיתוח עסקי מיועד לעסקים שהוקמו כדי להישאר למשך שנים רבות. פיתוח עסקי הוא תחום רחב מאוד וכולל בתוכו את כל הפעולות האפשריות להרחבת הפעילות העסקית שלכם. לא משנה אם אתם עסק שזה עתה הוקם או עסק שקיים כבר עשרים שנה, אם אתם רוצים להמשיך לפעול ולהתקיים אתם חייבים לעשות פיתוח עסקי כמה שיותר. מאז שנת 2013 שהקמתי את חברת הייעוץ שלי פגשתי כל כך הרבה בעלי עסקים שלא מקדישים מספיק זמן לפיתוח העסקי שלהם וכמובן שכתוצאה מכך הם לא הגיעו אף פעם ליעדים שחלמו עליהם. כדי להגיע ליעדים ושאיפות גדולות צריך להתעורר. חלומות הם דבר אמיתי ואם רוצים להשיג אותם צריך לפעול באופן מתמיד כדי להגדיל את פעילות העסק.

למי שלא מכיר, ההגדרה עסק בויקיפדיה הוא "ארגון הפועל לשם השגת רווח לבעליו", כך שפיתוח עסקי הוא פיתוח מתוכנן של הדרכים להגדיל את הרווחים לבעלי העסק. החלטתי את הכתבה הזו על פיתוח עסקי לפרט לכם כמה שיותר על האפשרויות השונות שבהן תוכלו לפתח את העסקים שלכם וכדי לעשות זאת נעבור מחלקה אחר מחלקה בעסק ונראה מהם הדברים שניתן לעשות כדי לפתח אותה וביחד איתה את הרווחיות בעסק שלכם.

שלוש רמות של פיתוח עסקי

פיתוח עסקי יכול להיעשות בשלוש רמות:

פעולות פיתוח עסקי קצרות טווח

פעולות פיתוח עסקי בינוניות טווח

פעולות פיתוח עסקי ארוכות טווח

ישנן פעולות שיקדמו ויפתחו את העסקי ויביאו לרווחיות באופן מיידי, ישנן פעולות שיביאו תוצאות בטווח בינוני של כמה חודשים וישנן פעולות שנועדו לחזק את תשתיות העסק וההשפעה שלהן תיראה בטווח של חודשים ארוכים או אפילו שנים. אם אתם רוצים שהעסק שלכם יגדל ויתפתח עליכם לעשות את שלושת הסוגים של הפיתוח העסקי כיוון שאלו הם הדברים שיבטיחו שהדירוג של העסק שלכם יהיה תמיד גבוה ביחד למתחרים שלכם ולכן תמיד תהיו ביתרון יחסי על מרבית העסקים שלא מפתחים את העסק שלהם באופן מתמיד, (מה שבפועל קורה באמת עם מרבית העסקים).

פעולות פיתוח שיביאו תוצאות ברמה המיידית הן שיווק ממומן לדוגמה. מספיק שתעלו עם הקמפיין הנכון והמקצועי ואם העסק שלכם כבר פועל היום, תוכלו לראות תוצאות כבר בעוד מספר ימים או שבועות. כמובן שכדי לראות תוצאות צריך הרבה מקצועיות בפעולת הפיתוח של הקמפיין (זו רק דוגמה אחת לפעולה מיידית). עסקים רבים שליוויתי עסקית החלו להכניס כסף באופן די מיידי מרגע העלאת הקמפיין כיוון שלידים החלו להגיע אליהם והם התחילו למכור בצורה יציבה יותר ויותר.

חשוב לומר שכדי לראות תוצאות מיידיות צריך שכל חלקי העסק יהיו מוכנים לשיווק. וכאן אנחנו מתחילים להגיע לפעולות הפיתוח של הטווח הבינוני והארוך. על מנת שפעולה כמו שיווק ממומן תפעל על העסק להיות מוכר בתחומו, כלומר שיהיו לו סיפורי הצלחה, לקוחות מרוצים, שירות מעולה או מוצר איכותי ורק אז אפשר יהיה לדבר על שיווק ממומן. אם לעסק עוד אין סיפורי הצלחה, או לקוחות מרוצים כיוון שהוא רק הוקם לא מזמן, נצטרך להתחיל ולבנות את העסק על כל רבדיו. פעולות אלו יהיו לחזק את תשתיות העסק כלומר מנגנוני הגבייה של העסק, עמודי נחיתה או אתר, בניית המיתוג הויזואלי של העסק הכולל לוגו, פיצוח קהלי יעד, בחירת ההבטחה השיווקית ועוד שיקולים והחלטות שיש לעשות ולקדם בשלב הזה. פעולות אלו של מיתוג לא יביאו בהכרח תוצאות בטווח המיידי, כלומר, עצם העובדה שבית עסק השקיע במיתוג שלו, לא אומר שמחר בבוקר יעמדו הלקוחות בתור כדי לקבל ממנו שירות אולם בהחלט זו השקעה טובה שתחזיר את עצמה, כמובן במידה והמיתוג משולב מומחה שיווק וייעוץ עסקי.

 

מה כולל הפיתוח העסקי?

פיתוח עסקי אסטרטגי

ראשית, תמיד נתחיל מחשיבה לפני ביצוע. הכוונה שיש תמיד לעצור רגע לפני שמתחילים לזוז כדי לבחון את הדברים, להבין מהי נקודת הפתיחה של העסק, לאן בעל העסק רוצה לקחת אותו ורק אחרי סקירה מקיפה נבנה את האסטרטגיה העסקית להשגת המטרות והיעדים שהוגדרו. בעלי עסקים רבים פועלים ללא תכנית ורק מתוך הרגשה פנימית ואינטואיציה. כך לא בונים עסקים מצליחים למרות שאינטואיציה היא כלי חשוב מאוד בבחירת הכיוון הכללי.

פיתוח עסקי תשתיות

לאחר הגדרת האסטרטגיה העסקית נעבור לפיתוח העסקי של המחלקת התשתיות והנהלים של העסק שנקראת גם השדרה הניהולית של העסק. בשלב זה נחדד את הנהלים או ניצור אותם מההתחלה, נחדד את קהל היעד שלנו, תסריטי שיחות, תפקידים בעסק, ניהול הצוות ונעשה סקירה של עשרות קריטריונים הרשומים בצ'ק ליסט התשתיות של דברים שחשוב שיהיו קיימים בעסק ובמחלקה הזו.

פיתוח עסקי מיתוג

לאחר קבלת החלטות רבות הקשורות לתשתיות העסק נעבור לפיתוח המותג עצמו. בעלי עסקים רבים וגם יועצים עסקיים רבים שאינם מנוסים ירצו לקפוץ מיידית לפיתוח מחלקת השיווק של העסק אולם הפזיזות היא מהשטן. בעוד שבעל עסק אחד יבזבז את כספו על שיווק ויתאמץ מאוד למכור ולסגור עסקאות כיוון שאינו מוכר מספיק, בעל עסק חכם יותר בליווי שלי ישקיע את כספו ראשית בפיתוח המותג (כמובן בפעולות מאוד ספציפיות כדי לא לבזבז את כל כספי הפיתוח העסקי רק על המחלקה הזו) אולם מי שמבין את חוקי המשחק רוצה לשמן את המכונה שלו לפני שהוא מפעיל אותה על טורבו ומתחיל לבזבז כספים. שיווק לעסק ללא מיתוג הוא בזבוז כסף אדיר לבעל העסק ואם היועץ העסקי שלכם חושב אחרת, אני מציע לכם לעבור יועץ לפני שתתחילו לראות נזקים כספיים שלא תוכלו למחוק.

פיתוח עסקי שיווקי

לאחר שלב המיתוג נעבור לטקטיקות שונות לפיתוח מחלקת השיווק. בשלב זה נחזק את ערוצי השיווק ורצוי שיהיו לבית העסק לפחות 4 מקורות לידים שאינם תלויים זה בזה כדי לייצר יציבות לבית העסק. לדוגמה, בשלב זה נפתח שיתופי פעולה אסטרטגיים, נחזק את השיווק האורגני שלנו, נייצר ונבנה ערוץ שיווק ממומן ונחזק את רשימת התפוצה שלנו כך שלידים שנכנסו למערכת יוכלו להכיר אותנו לעומק וירצו לקנות מאתנו שוב ושוב. ישנן הרבה מאוד דרכים לחזק את מחלקת השיווק של העסק וזו אכן, אחת המחלקות החשובות בעסק שיש לשמור תמיד פעילה במידה הנכונה. כמו כן חשוב לבחור בשלב הפיתוח העסקי של המחלקה באילו פלטפורמות כדאי לשווק ולפרסם, לחשוב איך לדבר אל הקהל הפוטנציאלי שלכם, לכתוב תסריטים לסרטונים שיווקיים, להתייעץ עם הסטודיו שמצלם ועורך את הסרטונים השיווקיים שלכם איך להעביר את המסרים שלכם בצורה בלתי נשכחת, אולי באמצעות הומור, אולי באמצעות תסריט שנון ואולי באמצעות לוקיישן נכסף שיגרום ללקוחות שלכם לצפות בפרסומת עד סופה.

דוגמה מעולה לפיתוח המחלקה השיווקית שלכם יכולה להיות החלטה להתחיל לבנות פודקאסט ולפרסם אותו בפלטפורמות חדשות שבהן לא הייתם נוכחים כגון אמזון, Spotify גוגל פודקאסט ועוד… ובכך להיחשף לקהלים חדשים שלא הכירו אתכם עדיין. זכרו שככל שתהיו יותר יצירתיים כך תצליחו יותר. תמיד שאני חושב עד כמה אפשר להצליח – אני נזכר במיקי מאוס – העכבר הקטן שהפך את העסק של וולט דיסני לתאגיד עולמי שאין לו גבולות.

פיתוח עסקי מכירות

מייד לאחר פיתוח עסקי של מחלקת השיווק של העסק נעבור לפיתוח מחלקת המכירות של העסק. במחלקה זו יש הרבה מאוד מה לעשות ואם אתם לא טובים במכירות חשוב שתעשו קורס מכירות כיוון שללא מיומנות זו יהיה לכם קשה מאוד לנהל עסק רווחי ויציב.

כמו כן אין לנהל צוות מכירות אם אתם לא יודעים למכור, כמו שאין להפעיל צוות שיווק אם אתם לא מבינים כלום בשיווק. כאשר מנהל העסק לא מבין בתחום כלשהו ורוצה להוציא אותו החוצה לניהול של מישהו אחר – משמע שבעל העסק רוצה לברוח מהאחריות העסק ובאותה מידה ייתן למישהו לנהל לו את העסק. זה הימור שאסור לבעל עסק לקחת לעולם! אם החלטתם להיות בעלי עסק עליכם לדעת הכל, לנהל את הכל ולקחת אחריות על הכל. כמובן שרצוי לאייש אנשי מקצוע איכותיים לבצע את העבודה עבורכם, אולם לעולם אל תברחו מהאחריות הניהולית שלכם כבעלי העסק.

כדי לפתח את מחלקת המכירות יש לכתוב את כל הנהלים הקשורים למחלקה זו, לראיין אנשי מכירות כדי להרחיב את הצוות, לייצר תסריטי שיחה טובים יותר, לחזק את הקשר למחלקת השיווק כדי לייצר לידים יותר רלוונטיים ועוד ועוד…

פיתוח עסקי תפעול

לאחר מכן נעבור לפיתוח של מחלקת התפעול של העסק. את מחלקה זו אסור לשכוח, בוודאי אם אתם רוצים להרחיב את העסק ולאפשר ליותר לקוחות לקבל שירות איכותי. הפיתוח של המחלקה הזו יתמקד בבניית נהלים לאנשי התפעול השונים שמספקים את השירות, גיוס כוח אדם, מכירת זיכיונות במידה והמודל העסקי שלכם הוא זכיינות או שאתם רוצים לעבור למודל זה. יצירת תפקידי פיקוח על נותני השירות, מדדים של שביעות רצון מצד הלקוחות כדי לאפשר לבית העסק לספק שירות איכותי שרמתו לא תרד עקב גדילת העסק.

פיתוח עסקי פיננסי

לאחר מכן יש לעבור למחלקה הפיננסית. במחלקה זו נתמקד בכל מה שקשור לכסף שלנו. שיחות עם רואה החשבון שלנו ויצירת מהלכים לצמצום תשלומי המס בצורה חוקית כמובן, גיוס כספים למטרות פיתוח שונות, כתיבת תכנית עסקית עבור הבנק או עבור משקיע שאתם רוצים שישקיע בעסק שלכם, כיסוי הלוואות יקרות והחלפתן בהלוואות זולות יותר, או בניית תכנית לכסף הזמין בעסק למטרת מינוף שלו. יכול להיות שאתם רוצים לרכוש נדל"ן ולהרחיב את העסק בעזרת סניף חדש, לשכור משרד אם עד עכשיו עבדתם מהבית, לרכוש נדל"ן עבור מינוף הכספים החברה, או להשקיע את הכסף בפיתוח העסק עצמו על ידי בניית אתר, מיתוג מחודש, פיתוח מוצרים שירותים נוספים, העסקת אנשי מפתח נוספים לעסק וכדומה.

פיתוח עסקי פיתוח אישי

מחלקה נוספת שחשוב שתפתחו היא מחלקת הפיתוח של העסק. במחלקה הזו ישנו גם מרכיב אחד שאסור שיישחק – אתם! כדי שתוכלו תמיד להיות חדים, עירניים ובעלי מטויבציה עליכם לקבל מהעסק כל מה שצריך כדי להעלות את האנרגיות שלכם. חשוב מאוד שתשקיעו בעצמכם, החל מחופשה כשצריך, קורס שאתם רוצים לעשות כדי להתמקצע, כנס מקצועי בחו"ל או משכורת נאה שתוכלו לבזבז על דברים שאתם אוהבים לעשות. אני רואה הרבה בעלי עסקים שלא מושכים את הכספים מהחברה בזמן שהם שחוקים ועייפים מהעסק. ללא תגמול אישי שלכם לא תוכלו לתת 110% מכם לטובת צמיחת העסק ולכן תזכרו שכאשר אתם משקיעים בעצמכם – כל מה שבניתם גדל ביחד אתכם.

פיתוח עסקי משפטי

בפן המשפטי יש לבדוק אם צריך לכתוב עוד הסכמים חדשים, לקבל ייעוץ, לרשום פטנט או אפילו להגן על הפרות שונות שבוצעו נגדכם.

פיתוח עסקי אוטומציה

בנוסף תוכלו גם להתעכב על מחלקות שונות כמו מחלקת האוטומציה אשר יכולה לסייע לעסק לתת שירות טוב יותר ללקוחות, לעשות מעקבים איכותיים יותר אחרי נותני השירות או לבצע פעולות רבות ללא מגע יד אדם – דבר שיסייע לכם לעבוד פחות.

חשוב שתזכרו גם לעשות באופן שוטף בדיקות, תחקור, ניתוחים שונים ובעיקר להבין את המספרים שלכם, לבדוק האם בעת שישנתם לא התגנב מתחרה חדש שאתם צריכים להיות מודעים אליו.

איך כדאי לתכנן ולהשקיע בפיתוח העסקי?

אני יודע שאין גבול לכמות ההשקעה שיש להשקיע בעסק. איך אם כן כדאי לקבל החלטות לגבי מתי לפתח את המחלקה הזו ומתי ועד כמה להשקיע בפיתוח המחלקה ההיא?

ההמלצה שלי היא להשקיע מתוך ההכנסות תמיד. בצורה זו תחסכו מיסים על פיתוח העסק ותוכלו להגיע ליעדים שלכם ביתר קלות מאשר אם תעצרו את הצמיחה העסקית שלכם ותשלמו למס הכנסה מיסים מהרווחים שלכם. ההחלטה הטובה ביותר היא לקחת יועץ עסקי שיוכל להוביל אתכם להצלחה וליעדים שלכם ויסייע לכם לקבל החלטות על מה להשקיע קודם ועל מה לשים את הכסף כדי שלא תעשו טעויות שיעלו לכם הרבה יותר מאשר עלות הייעוץ.

כדי להתעשר יש לחשוב ראשית ורק אחר כך לפעול. כתב על כך הסופר הנודע נפוליאון היל ספר רב מכר עולמי בשם "חשוב והתעשר" – הספר נמכר ביותר מ 20 מיליון עותקים ונפך להצלחה גדולה. לצערי רוב בעלי העסקים פועלים ביום יום על פי שיטה אחרת, הפוכה לזו של נפוליאון היל, "התעשר ואז תחשוב" – אולם כאשר רצו לכתוב את ספר זה ראו שהיא לא עובדת…

זה קשה לעצור ולחשוב – אולם זו הדרך להצלחה. אל תיטעו לחשוב שתצליחו ללא תכנית, וכדי להצליח צריך תכנית טובה – לכן אל תחשבו שתוכלו לעשות את הדרך לבד, אין זו הדרך הנכונה להצלחה. אנשים עשירים מוציאים הרבה כסף על יועצים – זה הכלי הטוב ביותר עבורם לפיתוח העסקי שלהם, וכמובן זו הוצאה מוכרת לצורכי מס.

פיתוח עסקי לעסקים קטנים

האם עסקים קטנים צריכים גם לעשות פיתוח עסקי? אני יודע שהמילה פיתוח עסקי נראית כמו מילה מפוצצת אולם חשוב שתבינו – כל עסק צריך לעשות פיתוח עסקי! ללא פיתוח עסקי מתמיד העסק תמיד יישאר באותו מצב ובמקרים פחות טובים הוא יישאר מאחור ועם הזמן ידעך וימות. בעלי עסק קטנים הם אלו שלרוב עושים את כל הדברים בעסק כלומר, שם משווקים, גם משמשים כאנשי מכירות ובסופו של דבר גם נותנים את השירות… כיוון שכך כל פעולה שלהם חייבת להיות אפקטיבית ומדויקת. אין להם אפשרות לעשות טעויות כיוון שכל טעות עלולה להפיל את העסק.

תודה שקראתם, אשמח לקבל תגובות מכם, לענות על שאלות שאולי יש לכם ולשמוע מכם, כדי לדעת מה עוד יכול לסייע לכם בדרך להצלחה שלכם

 

תנו בראש חברים,

שלכם

עמית אופיר

אהבתם? שתפו את הפוסט

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עם אנשים שחשובים לך כדי שגם הם יוכלו להגיע לחופש כלכלי

כתבות ומאמרים נוספים
בנושא חופש כלכלי

רבי המכר שיסייעו לכם להתפתח,
להגדיל הכנסות ולבנות חופש כלכלי

קודם
הבא

הירשמו לרשימת הדיוור שלי

וקבלו עידכונים שוטפים על ארועים ופעילויות ייחודיות ישירות אליכם למייל

הצטרפו אלי בפייסבוק

On Key

פוסטים נוספים שיעניינו אותך​

לפני שאתם משקיעים עצרו הכל!

ישראל חווה שנים קשות כלכלית, אבל יש דרך להתעלות על כל הקשיים – אם רק רוצים כמובן ומוכנים להיצמד לתכנית העבודה, לא משנה כמה קשה

דילוג לתוכן